Cenzor jako náhrada vlastního svědomí?

16. 02. 2015 22:52:00
Za titulek svého posledního blogu jsem dostala mail od cenzora s informací, že pro nevhodný název je můj text stažen z veřejného na soukromý, a to až do doby, kdy nadpis změním. Změnila jsem, což o to, ale text tím rázem ztratil na své lákavosti, a tak trochu i na vtipnosti. Jenže tento cenzorský zásah změnil i něco jiného... můj pohled na svobodu slova a vyjadřování.

Pro pochopení té změny musím v myšlenkách zpět ke svým státnicím z morální teologie. Shodou okolností se mnou zvolená státnicová otázka dotýkala okruhu fungování médií a jimi publikovaných zpráv. Doktor Skoblík, kapacita z TF UK, mi pak položil doplňující otázku: "Co uděláte, když v médiích naleznete text, který bude lživý a poškozovat..." už si nepamatuji co či koho. Odpověděla jsem, že nic. Že proti pomluvě a lži v médiích nelze bojovat, protože média mají obrovskou moc, resp. má ji ten/ta, který/která média vlastní. Moje odpověď, jakkoli pravdivá, byla vyhodnocena jako chybná. Až po letech jsem pochopila, že chybná opravdu je, protože neochota se bránit proti lži, podvodům a jiným amorálním skutkům, ta osobní nečinnost, vlastně znamená, že je schvaluji a souhlasím s nimi. Od jisté doby jsem se tedy začala vyjadřovat k dění ve společnosti, k tomu co svým rozumem a poznáním vyhodnocuji jako špatné či chybné.

Ale ono setkání s cenzorem tady na blogu vneslo nový vítr do mého přemýšlení. S rozhodnutím pana cenzora jsem nesouhlasila, ale aby mohl být můj článek vidět, provedla jsem činnost, kterou požadoval. Proti své vůli. Popíši-li to jiným způsobem, tak vnější vůli jiného člověka jsem podřídila svou vlastní, a to i přes to, že jsem ten požadavek jiného člověka vyhodnotila jako chybný a nespravedlivý. Je pravda, že se mi za můj ústupek dostalo odměny v podobě zvolení mého textu do rubriky "Zaujalo nás", ale celé už to mělo hořkou pachuť. O to víc od té doby přemýšlím, zda má větší hodnotu korekce našeho jednání a postojů z vnějšku - třeba formou represe či zásahy cenzorů, nebo zda je víc sebekorekce daná naším svědomím - tedy za podmínky, jsme-li ji schopni. Obě totiž korektivní složky totiž mohou působit jak výchovně, tak se mohou mýlit a chybovat. V konečném důsledku si otázku, zda vnější cenzor může nahradit mé vlastní svědomí, budu klást ještě dlouho.

Chtěla bych si teď dovolit jedno poděkování. Patří panu cenzorovi mého textu Hovno sem, hovno tam - tedy nyní Exkrement sem, exkrement tam. Děkuji Vám, že jste mě dovedl k přemýšlením nad hodnotou svobody slova a vyjadřování osobních názorů. Děkuji Vám za zrcadlo, které jste mi nastavil a které mě vede k přemýšlení o lidském svědomí. A úplně nejvíc děkuji, že jste můj text četl - doufám totiž, že Vás pobavil.

Autor: Irena Duchoňová | pondělí 16.2.2015 22:52 | karma článku: 12.53 | přečteno: 487x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 23.38 | Přečteno: 373 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.14 | Přečteno: 294 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.77 | Přečteno: 513 | Diskuse
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 546
Jsem jaká jsem a ráda se učím novým věcem. Baví mě žít život. A jako maminka jsem nejspokojenější.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...