Se chci zeptat

4. 10. 2015 23:59:48
Předem se omlouvám všem milcům českého jazyka a jazykozpytcům, ale nedá mi to... se chci zeptat... fakt jo... jaký je rozdíl mezi mirantem, emigrantem a nájezdníkem? Jak tyhle pojmy vidíte? Co cítíte, když se vysloví?

O migrantech se píše, mluví, čte, kritizuje, pojí se s nim emoce. O emigrantech se píše taky, emoce už se k nim moc nepojí, kritizuje se jen tak někdo a články o nich čte málo kdo. Nájezdníci jsou popíráni jako vyšumělé víno. Jenže asi to není úplně jednoduché.

V roce 1998 jsme stála na vyhlídce nad Vídní. Čučela jsem do krajiny, na Vídeň, a jako dominantu měla mešitu. Kámoš z Vídně pravil (samozřejmě německy a já si něco musela domyslet): "Hele, tohle tu máme. Před sta lety tu odtud evropští císaři a vládci vyháněli muslimy... a my jim to tu teď sami postavíme!" Klepala jsem si na čelo a říkala si, že tohle v Čechách nebude možné. Že přeci žádný racionální politik nepostaví islám nad křesťanství.

V roce 1999, tedy rok před státnicemi, jsem kvůli kámošce co psala diplomku o islámu, vlezla do Vídeňské mešity. Teda, já psala o hinduismu, takže to fakt bylo jen kvůli kámošce. Nebála jsem se, a ani nic nečekala. Chtěla jsem jen cizojazyčný materiál do diplomky. Došla jsem do modlitebny, hurá! Jenže v zápětí mě zastavil fousatý chlapík a vyvedl mne do předsíně. Tam jsme se nedokonalou němčinou - z jeho i mojí strany - mnou způsobené hříšné jednání snažili vysvětlit. Já dostala info, že místo pro ženy je jinde; on info, že jsem katolička a nehodlám konvertovat. Měli jsme snahu se domluvit, takže jsem odcházela se spoustou tiskovin a s vědomím, že jsem kráva, která vlezla do mužského prostoru, a že jednou, až islám bude vládnout světu, tak já budu vazal, který bude platit daň za život, ale bude žít.

V roce 2000 jsem si pak ve Wiener caffe povídala s kámošem belgičanem o multi-kulti v Belgii. Samozřejmě - padla i další témata jako spojení vídeňské kávy a sarchr dortu. Jenže muti-kulti převážilo a já šla na kolej s pocitem, že Čechy se svou multi-kulti uzavřeností nejsou zase tak špatné místo pro život a že život s cikány je vlastně vpohodě.

Uplynulo 15 let a má zkušenost se vrací. V Čechách žijí muslimové a stavíme mešity. Křesťané jsou znovu zabíjeni za to, že jsou křesťané. Nekřesťané nemají v očích muslimů žádnou hodnotu. A multi-kulti je tak zaběhlé, že lecjaký právník očekává byznys ze strany migrantů za špatné zacházení. Šílený proroctví se plní. A já mám strach. Ne z válečných uprchlíků, ale z toho, co přijde. Bojím se nacionalismu, který bude víc a víc eskalovat. Bojím se rozhodnutí politiků, kteří se mohou mýlit. Bojím se změny klimatu v Evropě, které může mít za důsledek zánik evropské kultury. Bojím se našich chybných postojů a skutků, které se sice nyní mohou zdát jako maximální dobro, ale v dalších generacích nám za ně nebudou děkovat.

A tak se chci zeptat: jak jste na tom vy s migranty, emigranty a nájezdníky, který je teď v Evropě odhadem víc než 630 tis, vy? Jaké emoce máte? Máte řešení? Je možné udělat něco pro změnu stávajícího stavu? Má Evropa naději?

Autor: Irena Duchoňová | neděle 4.10.2015 23:59 | karma článku: 20.07 | přečteno: 457x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 11.67 | Přečteno: 194 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 12.12 | Přečteno: 1246 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 465 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.92 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 546
Jsem jaká jsem a ráda se učím novým věcem. Baví mě žít život. A jako maminka jsem nejspokojenější.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...