Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Popeleční středa

  „Tak, zase je tu doba postní a budu muset začít se sebou něco dělat, abych ty velikonoce dobře prožil“, napadne v těchto dnech možné mnohé z nás. Když jsem jako konvertitka prožívala svou první popeleční středu, myslela jsem si, že stačí, že se v tento najím jen v poledne (samozřejmě bezmasého jídla), zbytek dne se budu postit a večer půjdu do našeho kostela. Tam mi kněz udělá na čelo znamení kříže popelem a bude to. Vpadnu tak do doby postní a budu se připravovat na velikonoce. Není třeba nic měnit, stačí jen dělat to, co je spojené s nastávajícím postním obdobím.

  Od té doby už uplynula řada let, můj vztah k popeleční středě se značně proměnil, ale jedno zůstává stále stejné: každý rok si před popeleční středou kladu otázky „Čím by pro mne měla Popeleční středa být?, a „Jak to udělat, aby nebyla jen liturgickým předělem mezi dobou liturgického mezidobí a dobou postní, ale opravdu zcela jedinečným dnem roku?“ Hledám tedy výzvy a impulzy k proměně mého života, postojů či návyků.

  Dovolím si malý liturgický exkurz, aby bylo jasnější, proč je tento den pro mě / nás tak významný. Popeleční středa je pohyblivou slavností, která je úzce spojená s Velikonocemi. Již v průběhu třetího století se utvářel v prvotní církvi velikonoční okruh s dobou přípravy na velikonoce a vlastní dobou velikonoční. Přípravné období se oficiálně nazývá velikonoční kající doba, ale my mu obvykle říkáme doba postní. Toto období se velmi brzy rozšířilo na 40 dní a začínalo první postní nedělí. Mladá církev již záhy cítila nutnost oddělit slavení neděle a začátek doby postní. Vyčlenila proto speciální den, Popeleční středu, jako předěl mezi běžným časem a časem přípravy na velikonoce. První postní neděli tak začaly předcházet čtyři dny. A do tohoto jedinečného dne, vymezeného povinnostmi přísného půstu i doporučené účasti na bohoslužbě, vtiskla také pečeť konečného určení člověka: pomazání popelem ratolestí z loňské květné neděle nám mám připomenout, že jsme jen prach a v prach se obrátíme.

  A čím pro mne bude letošní popeleční středa? Ještě nevím, i když jeden plán už mám. Chtěla bych se o letošní postní době přiblížit ještě víc Ježíši Kristu, který za nás, za naše hříchy, zemřel na kříži a svým zmrtvýchvstáním nám dal naději na život věčný. Přísný půst, stejně jako účast na bohoslužbě a pomazání popelem o Popeleční středě bude pro mne již jen prostředek, jak si ještě víc uvědomit Ježíšovu lásku ke mně a k celému lidstvu. A v odpověď na tuto lásku chci být v tento den radostná a rozdávat úsměv každému, koho potkám.

  Přeji proto nám všem, aby nevšední Popeleční středa, byla pro nás výzvou k zastavení se a k přemýšlení o Lásce, která smrtí nekončí a vnáší světlo naděje do těžkostí všedních dnů.

Autor: Irena Duchoňová | středa 18.2.2015 12:08 | karma článku: 12,42 | přečteno: 835x
  • Další články autora

Irena Duchoňová

Svíčkonoce

Už řadu let mě Vánoce přivádějí k šílenství. Vždy se něco stane. Trapasy a hádky jsou častější součástí těchto dní než šupiny z kapra. Přesto mám stále iluzi, že když bude dost cukroví, kapřích řízků a bramborového salátu...

27.12.2016 v 18:22 | Karma: 15,05 | Přečteno: 483x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Příměstský tábor pro dospělé

K myšlence příměstského tábora pro dospělé mne inspirovalo letošní léto, reps. dlouhé dva měsíce prázdnin, kdy nemohu mít dovolenou a přes to musím zajistit péči o dceru.

24.8.2016 v 23:11 | Karma: 15,08 | Přečteno: 359x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Teorie tygra v našich rodinách

Nemám ráda recenze na filmy. Většinou mě odradí a pak už na film vůbec nejdu. Nebo naopak povzbudí ke zhlédnutí a samotný film přinese zklamání. A navíc se do kina dostanu jen zřídka, a obvykle na nějakou disneovku. Jenže...

1.7.2016 v 1:29 | Karma: 13,82 | Přečteno: 574x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Trápím se, trápím... a ERU na mé obavy nedbá a nemůže jinak.

Vím, že jsem mimo kontext. Společenský. Politický. Náboženský. Nezajímají mě poslední týden migranti, prezident a ani nadcházející volby. Ale nemůžu si pomoct, už pár měsíců žiju něčím jiným...

1.5.2016 v 23:23 | Karma: 19,47 | Přečteno: 597x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Kokosy na sněhu?

Nemůžu si pomoct, musím se podělit. Jen co jsem zapla počítač a otevřela facebook, blikla na mne zpráva od kamarádky: "Hele sleduj! Tohle zveřejnili na iDnes a diskuze je bomba. Už první přispěvek mě rozsekal!"

15.10.2015 v 9:48 | Karma: 33,41 | Přečteno: 1636x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 548x
Jsem jaká jsem a ráda se učím novým věcem. Baví mě žít život. A jako maminka jsem nejspokojenější.

Seznam rubrik