Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cenzor jako náhrada vlastního svědomí?

  Za titulek svého posledního blogu jsem dostala mail od cenzora s informací, že pro nevhodný název je můj text stažen z veřejného na soukromý, a to až do doby, kdy nadpis změním. Změnila jsem, což o to, ale text tím rázem ztratil na své lákavosti, a tak trochu i na vtipnosti. Jenže tento cenzorský zásah změnil i něco jiného... můj pohled na svobodu slova a vyjadřování.

  Pro pochopení té změny musím v myšlenkách zpět ke svým státnicím z morální teologie. Shodou okolností se mnou zvolená státnicová otázka dotýkala okruhu fungování médií a jimi publikovaných zpráv. Doktor Skoblík, kapacita z TF UK, mi pak položil doplňující otázku: "Co uděláte, když v médiích naleznete text, který bude lživý a poškozovat..." už si nepamatuji co či koho. Odpověděla jsem, že nic. Že proti pomluvě a lži v médiích nelze bojovat, protože média mají obrovskou moc, resp. má ji ten/ta, který/která média vlastní. Moje odpověď, jakkoli pravdivá, byla vyhodnocena jako chybná. Až po letech jsem pochopila, že chybná opravdu je, protože neochota se bránit proti lži, podvodům a jiným amorálním skutkům, ta osobní nečinnost, vlastně znamená, že je schvaluji a souhlasím s nimi. Od jisté doby jsem se tedy začala vyjadřovat k dění ve společnosti, k tomu co svým rozumem a poznáním vyhodnocuji jako špatné či chybné.

  Ale ono setkání s cenzorem tady na blogu vneslo nový vítr do mého přemýšlení. S rozhodnutím pana cenzora jsem nesouhlasila, ale aby mohl být můj článek vidět, provedla jsem činnost, kterou požadoval. Proti své vůli. Popíši-li to jiným způsobem, tak vnější vůli jiného člověka jsem podřídila svou vlastní, a to i přes to, že jsem ten požadavek jiného člověka vyhodnotila jako chybný a nespravedlivý. Je pravda, že se mi za můj ústupek dostalo odměny v podobě zvolení mého textu do rubriky "Zaujalo nás", ale celé už to mělo hořkou pachuť. O to víc od té doby přemýšlím, zda má větší hodnotu korekce našeho jednání a postojů z vnějšku - třeba formou represe či zásahy cenzorů, nebo zda je víc sebekorekce daná naším svědomím - tedy za podmínky, jsme-li ji schopni. Obě totiž korektivní složky totiž mohou působit jak výchovně, tak se mohou mýlit a chybovat. V konečném důsledku si otázku, zda vnější cenzor může nahradit mé vlastní svědomí, budu klást ještě dlouho. 

  Chtěla bych si teď dovolit jedno poděkování. Patří panu cenzorovi mého textu Hovno sem, hovno tam - tedy nyní Exkrement sem, exkrement tam. Děkuji Vám, že jste mě dovedl k přemýšlením nad hodnotou svobody slova a vyjadřování osobních názorů. Děkuji Vám za zrcadlo, které jste mi nastavil a které mě vede k přemýšlení o lidském svědomí. A úplně nejvíc děkuji, že jste můj text četl - doufám totiž, že Vás pobavil.

 

Autor: Irena Duchoňová | pondělí 16.2.2015 22:52 | karma článku: 12,53 | přečteno: 487x
  • Další články autora

Irena Duchoňová

Svíčkonoce

Už řadu let mě Vánoce přivádějí k šílenství. Vždy se něco stane. Trapasy a hádky jsou častější součástí těchto dní než šupiny z kapra. Přesto mám stále iluzi, že když bude dost cukroví, kapřích řízků a bramborového salátu...

27.12.2016 v 18:22 | Karma: 15,05 | Přečteno: 483x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Příměstský tábor pro dospělé

K myšlence příměstského tábora pro dospělé mne inspirovalo letošní léto, reps. dlouhé dva měsíce prázdnin, kdy nemohu mít dovolenou a přes to musím zajistit péči o dceru.

24.8.2016 v 23:11 | Karma: 15,08 | Přečteno: 359x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Teorie tygra v našich rodinách

Nemám ráda recenze na filmy. Většinou mě odradí a pak už na film vůbec nejdu. Nebo naopak povzbudí ke zhlédnutí a samotný film přinese zklamání. A navíc se do kina dostanu jen zřídka, a obvykle na nějakou disneovku. Jenže...

1.7.2016 v 1:29 | Karma: 13,82 | Přečteno: 574x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Trápím se, trápím... a ERU na mé obavy nedbá a nemůže jinak.

Vím, že jsem mimo kontext. Společenský. Politický. Náboženský. Nezajímají mě poslední týden migranti, prezident a ani nadcházející volby. Ale nemůžu si pomoct, už pár měsíců žiju něčím jiným...

1.5.2016 v 23:23 | Karma: 19,47 | Přečteno: 597x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Kokosy na sněhu?

Nemůžu si pomoct, musím se podělit. Jen co jsem zapla počítač a otevřela facebook, blikla na mne zpráva od kamarádky: "Hele sleduj! Tohle zveřejnili na iDnes a diskuze je bomba. Už první přispěvek mě rozsekal!"

15.10.2015 v 9:48 | Karma: 33,41 | Přečteno: 1636x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 548x
Jsem jaká jsem a ráda se učím novým věcem. Baví mě žít život. A jako maminka jsem nejspokojenější.

Seznam rubrik