Ohlédnutí za Terry Pratchettem

13. 03. 2015 0:39:44
Nechci psát nekrolog, to udělají jiní. Chci se ohlédnout za mnoha lety, kterými mě provází dílo pana Terryho Pratchetta. Je mi opravdu smutno z úmrtí pana Pratchetta, z toho že již žádná jeho nová kniha nebude provázet mé těšení se na vánoce a je mi i líto, že zemřel den před pátkem třináctého, protože ironii tohoto dne by určitě docenil.

S dílem Terryho Pratchetta jsem se poprvé potkala v roce 2001. Postupně jsem objevovala jednotlivé knihy ságy ze Zeměplochy a stával se ze mě "Pračetovec". Od počátku jsem obdivovala Zavazadlo s nožičkama, Lorda Vetinariho, Nobbyho, Smrtě a další postavy, které pan Pratchett uvedl v život. Jako správný Pračetovec jsem si nakonec vybrala svou top postavu, kterou je pro mne bezkonkurenční Bábi Zlopočasná. Jasně, vlastně všechny díly o čarodějkách - Bábi Zlopočasné, stařence Oggové s její Ježčí písní a Magrátě, královně Lancre - jsou pro mne ty nej. Jenže nejen to. Seznámení s dílem pana Pratchetta tím nezkončilo. A tak jsem se dostala i k jeho knihám mimo Zeměplochu. Kuchařka Stařenky Oggové, podle které se dá opravdu vařit (zkoušela jsem to), stejně jako poetické dílko Kde je moje kravička? (dle Pratchetta je autorem Sam Elanius, velitel Hlídky) sice tvoří spojník mezi Zeměplochou a další tvorbou, ale zvyšují tak jen jinakost a hloubku Ne-zeměplošských titulů. A tak mohu všem jen doporučit nejen starší tituly, ale především duo Pratchettových knih z posledních dvou let s titulem Dlouhá země a Dlouhá válka. A pak je tu samořejmě převedení Pratchettových děl na prkna co znamenají svět a na filmová plátna! Pratchett totiž se svou tvorbou přerostl běžnou novinářskou a spisovatelskou úroveň.

Možná se zeptáte, proč to. Proč jsem "Pračetovec". Protože. Protože mne stále fascinuje schopnost pana Pratchetta vysvětlit naprosto neotřelým způsobem fungování základních lidských vztahů a reality (např. tato citace z poslední knihy: "Když se něco sere, tak se to sere a sere se to čím dál víc."), stejně jako propojení reality a fikce, kterou Pratchett své čtenáře trvale vystavuje (třeba když je nechá v jedné své knize přemýšlet nad tím, zda zmiňovaný ostrov opravdu existuje). Protože Pratchettovi knihy jsou plné skvělého anglického humoru, který je čitelný i českým čtenářům díky skvělému překladu pana Kanturka. Protože Pratchett hru se slovy dovedl k dokonalosti a díky panu Kanturkovi jen těžko najdete nádherněji rozehranou hru s naší mateřštinou. Protože mi Pratchettovi knihy pomáhají nalést klid, když jsem vzteklá; radu, když nevím kudy kam; nadhled, když mi připadá, že některá situace nemá východiska; a hlavně - vždy přinášejí vtip a naději. Teď, po smrti pana Pratchetta, již nové knihy nebudou. Bude mi moc chybět. Ale stejně až se někdo zeptá mé dcery, co by si asi tak maminka přála k vánocům, odpoví bez zaváhání: "Pratchetta!".

Pane Pratchette, velmi Vám děkuji, že jste svým dílem vstoupil do mého života a již dlouho mne takto provázíte. Kéž Vám všechny postavy, kterým jste dal život přinesou nesmrtelnost srovnatelnou se Shakespearem!

Autor: Irena Duchoňová | pátek 13.3.2015 0:39 | karma článku: 14.49 | přečteno: 352x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.69 | Přečteno: 590 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 302 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 527 | Diskuse
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 546
Jsem jaká jsem a ráda se učím novým věcem. Baví mě žít život. A jako maminka jsem nejspokojenější.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...