Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Se chci zeptat

Předem se omlouvám všem milcům českého jazyka a jazykozpytcům, ale nedá mi to... se chci zeptat... fakt jo... jaký je rozdíl mezi mirantem, emigrantem a nájezdníkem? Jak tyhle pojmy vidíte? Co cítíte, když se vysloví?

O migrantech se píše, mluví, čte, kritizuje, pojí se s nim emoce. O emigrantech se píše taky, emoce už se k nim moc nepojí, kritizuje se jen tak někdo a články o nich čte málo kdo. Nájezdníci jsou popíráni jako vyšumělé víno. Jenže asi to není úplně jednoduché.

V roce 1998 jsme stála na vyhlídce nad Vídní. Čučela jsem do krajiny, na Vídeň, a jako dominantu měla mešitu. Kámoš z Vídně pravil (samozřejmě německy a já si něco musela domyslet): "Hele, tohle tu máme. Před sta lety tu odtud evropští císaři a vládci vyháněli muslimy... a my jim to tu teď sami postavíme!" Klepala jsem si na čelo a říkala si, že tohle v Čechách nebude možné. Že přeci žádný racionální politik nepostaví islám nad křesťanství.

V roce 1999, tedy rok před státnicemi, jsem kvůli kámošce co psala diplomku o islámu, vlezla do Vídeňské mešity. Teda, já psala o hinduismu, takže to fakt bylo jen kvůli kámošce. Nebála jsem se, a ani nic nečekala. Chtěla jsem jen cizojazyčný materiál do diplomky. Došla jsem do modlitebny, hurá! Jenže v zápětí mě zastavil fousatý chlapík a vyvedl mne do předsíně. Tam jsme se nedokonalou němčinou - z jeho i mojí strany - mnou způsobené hříšné jednání snažili vysvětlit. Já dostala info, že místo pro ženy je jinde; on info, že jsem katolička a nehodlám konvertovat. Měli jsme snahu se domluvit, takže jsem odcházela se spoustou tiskovin a s vědomím, že jsem kráva, která vlezla do mužského prostoru, a že jednou, až islám bude vládnout světu, tak já budu vazal, který bude platit daň za život, ale bude žít.

V roce 2000 jsem si pak ve Wiener caffe povídala s kámošem belgičanem o multi-kulti v Belgii. Samozřejmě - padla i další témata jako spojení vídeňské kávy a sarchr dortu. Jenže muti-kulti převážilo a já šla na kolej s pocitem, že Čechy se svou multi-kulti uzavřeností nejsou zase tak špatné místo pro život a že život s cikány je vlastně vpohodě.

Uplynulo 15 let a má zkušenost se vrací. V Čechách žijí muslimové a stavíme mešity. Křesťané jsou znovu zabíjeni za to, že jsou křesťané. Nekřesťané nemají v očích muslimů žádnou hodnotu. A multi-kulti je tak zaběhlé, že lecjaký právník očekává byznys ze strany migrantů za špatné zacházení. Šílený proroctví se plní. A já mám strach. Ne z válečných uprchlíků, ale z toho, co přijde. Bojím se nacionalismu, který bude víc a víc eskalovat. Bojím se rozhodnutí politiků, kteří se mohou mýlit. Bojím se změny klimatu v Evropě, které může mít za důsledek zánik evropské kultury. Bojím se našich chybných postojů a skutků, které se sice nyní mohou zdát jako maximální dobro, ale v dalších generacích nám za ně nebudou děkovat.

A tak se chci zeptat: jak jste na tom vy s migranty, emigranty a nájezdníky, který je teď v Evropě odhadem víc než 630 tis, vy? Jaké emoce máte? Máte řešení? Je možné udělat něco pro změnu stávajícího stavu? Má Evropa naději?

 

Autor: Irena Duchoňová | neděle 4.10.2015 23:59 | karma článku: 20,07 | přečteno: 457x
  • Další články autora

Irena Duchoňová

Svíčkonoce

Už řadu let mě Vánoce přivádějí k šílenství. Vždy se něco stane. Trapasy a hádky jsou častější součástí těchto dní než šupiny z kapra. Přesto mám stále iluzi, že když bude dost cukroví, kapřích řízků a bramborového salátu...

27.12.2016 v 18:22 | Karma: 15,05 | Přečteno: 483x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Příměstský tábor pro dospělé

K myšlence příměstského tábora pro dospělé mne inspirovalo letošní léto, reps. dlouhé dva měsíce prázdnin, kdy nemohu mít dovolenou a přes to musím zajistit péči o dceru.

24.8.2016 v 23:11 | Karma: 15,08 | Přečteno: 359x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Teorie tygra v našich rodinách

Nemám ráda recenze na filmy. Většinou mě odradí a pak už na film vůbec nejdu. Nebo naopak povzbudí ke zhlédnutí a samotný film přinese zklamání. A navíc se do kina dostanu jen zřídka, a obvykle na nějakou disneovku. Jenže...

1.7.2016 v 1:29 | Karma: 13,82 | Přečteno: 574x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Trápím se, trápím... a ERU na mé obavy nedbá a nemůže jinak.

Vím, že jsem mimo kontext. Společenský. Politický. Náboženský. Nezajímají mě poslední týden migranti, prezident a ani nadcházející volby. Ale nemůžu si pomoct, už pár měsíců žiju něčím jiným...

1.5.2016 v 23:23 | Karma: 19,47 | Přečteno: 597x | Diskuse| Osobní

Irena Duchoňová

Kokosy na sněhu?

Nemůžu si pomoct, musím se podělit. Jen co jsem zapla počítač a otevřela facebook, blikla na mne zpráva od kamarádky: "Hele sleduj! Tohle zveřejnili na iDnes a diskuze je bomba. Už první přispěvek mě rozsekal!"

15.10.2015 v 9:48 | Karma: 33,41 | Přečteno: 1636x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 548x
Jsem jaká jsem a ráda se učím novým věcem. Baví mě žít život. A jako maminka jsem nejspokojenější.

Seznam rubrik